OHLSSON -
historický model zo stavebnice firmy Classicmodels
|
V našom modelklube
vznikla skupina modelárov Antik klub Žilina, ktorí sa zaoberajú stavbou
a lietaním s historickými modelmi. |
![]() |
V tomto balení sa nachádzajú
dielce stavebnice. Mne je celkom sympatické - jednoduché a pôsobiace trochu
historicky, čo na takýto model pasuje. Stavebnica
obsahuje chvalabohu už vyrezané dielce - profily krídla, motorovú a trupovú
prepážku. |
![]() |
Stavbu som zahájil podľa návodu stavbou
bočníc trupu. Stavba išla pomerne rýchlo, balzové nosníky 4x4 upravené
na dĺžku som lepil do polohy podľa výkresu. Bola to príjemná prácička.
|
![]() |
Časti bočníc sa podlepili balzou 1,5 a
mohol som prejsť na zlepovanie trupu pomocou priečnych spojovacích nosníkov
4x4mm.
|
![]() |
Tu vidieť, ako som zafixoval bočnice v
kolmej polohe pri zlepovaní trupu. Pomohli kovové uholníky a kúsky železa.
|
![]() |
Pohľad odzadu na lepenie trupu.
|
![]() |
Tu je prilepená trupová prepážka, motorová
prepážka a surový materiál na spodnej prednej časti, ktorý treba vybrúsiť
do oblého tvaru.
|
![]() |
Na spodku trupu sú nalepené smrekové nosníky
4x4, medzi ktoré sa bude zasúvať podvozok z kovovej guľatiny.
|
![]() |
Po vybrúsení spodnej časti oblého predku
trupu prišiel čas na výrobu vrchnej kapotáže motora, ktorá má veľmi oblý
- skoro guľovitý tvar. Tento plotovar predáva firma Classicmodels aj ako
plastový výlisok, ktorý sa dá kúpiť ako doplnok, no ja som sa rozhodol,
že tento kryt vyrobím z rôznych zbytkov balzy, ktoré mi poostávali doma.
Prekreslil som si pôdorysný tvar kapoty a z prvých dielcov vznikla takáto podkova. |
![]() |
Podkovu som prišpendlil na model, aby som si nameral a prilepil zvislú časť kapoty, ktorá sa bude dotýkať trupovej prepážky. |
![]() |
Takto mi vznikol priestor, ktorý som musel
vyplniť časťami balzy do hrubého tvaru kapoty.
|
![]() |
Takto som lepil vrstvy balzy do hrubého
tvaru. Chladiace otvory tvoria plátky balzy.
|
![]() |
Vytmelená a vybrúsená kapota. Povrch má imitovať hliníkový plech. Asi ho budem striekať tmelom a farbou - autolakom. |
![]() |
Kapota bude držať na trupe pomocou krajčírskych spojok, ktoré som kyanoakrylátovým lepidlom prilepil k trupu. Kapota sa nacvakne na spojky a na vrchnej časti zaaretuje kolíkom z AL drôtu priemeru 4mm. |
![]() |
Trup pred potiahnutím. |
![]() |
Na chvostové plochy som najprv naohýbal bambusové guľatiny do požadovaného tvaru. |
![]() |
Rebrá sa lepili ako obdĺžniky, ktoré sa po zaschnutí lepidla brúsili do tvaru symetrického profilu. |
![]() |
Smerovku čakalo to isté: ohýbanie bambusu, lepenie rebier
a brúsenie. |
![]() |
Chvostové plochy pripravené na poťahovanie (asi Vliesom). |
![]() |
Chvostové plochy pri poťahovaní Vliesom. |
![]() |
Hotový Ohlsson s farebnou úpravou a doplnkami zo samolepiacej fólie. |
![]() |
Ohlsson zospodu. |
![]() |
Detail predku trupu. |
![]() |
Model tesne pred vypustením z ruky. |
![]() |
Je to pokojný historik - lieta nádherne. |
![]() |
V pozadí je vidieť Lietavský hrad. |
![]() |
Ohlsson tesne pred dosadnutím na trávu. |
![]() |
Som maximálne spokojný - je to nádherné lietadielko. |