Elektrolet na MIG400
Súťaž F5J (kat. 400 ) Žilina 29.3.2003
Súťaž F3J (kat. 400) - Plevník 1.9.2002

Na učenie sa lietania v termike som zložil elektrolet s pohonom
na MIG400. Od Jožka Chalányho som získal krídla o rozpätí 1250 mm, ktoré
boli poškodené - na jednom mieste chýbala nábežka a niekoľko rebier,
+ nejaké diery v poťahu. Konštrukciu som opravil a urobil som záplaty na poťah.


Trup som kúpil od výrobcu trupov v Rajci. Tento trup je na hádzadlo, ale po miernej úprave sa dá do špicu uchytiť motor.

Špic sa odreže a nalepí sa motorová prepážka

Kúpil som aj motýlkové chvostové plochy,
ktoré som epoxidom prilepil k trupu.
Na trupe je presné osadenie na prilepenie chvosta,
ktoré zabezpečuje presnú polohu bez merania a nastavovania.

Vnútornosti ešte nemám, takto zatiaľ vyzerá model voľne zložený.
17.7.2002

Tak už mám aj vnútornosti a sú takéto:

Motor: MIG 400/ 6V
Vrtuľa: sklopná CamFolding 150/20
Kužeľ: hliníkový, D = 32mm
Regulátor: JETI JET 250
Akkupack: 7-článok Sanyo 800 mA NiCd
Servá: 2ks Hitec HS-55
Prijímač: JETI REX 5 mini


Servá som uchytil na dva drevené hranolčeky.
Prijímač je len položený v molitane.

Motorovú prepážku som vyrezal z Cuprexitu
hr. 1,5 mm a prilepil epoxidom. Motor
je vyosený cca 2st. vpravo a 1st. dolu.

Vybrúsil som aj dva chladiace otvory.
Uvažujem aj o výrobe dvoch "vypúšťacích" otvoroch,
aby mal kde ohriaty vzduch odchádzať.

Batériový pack sedí presne na mieru v trupe,
dá sa vysunúť dopredu z trupu.


Hmotnosť takto osadeného modelu mi vyšla 530g.
Pri zábehu motora a batérií sa tieto dosť zahrievajú, ale to je asi v norme. Vetranie
tomu možno trochu pomôže.
Čas chodu motora mi s nenaformátovanými batériami a na plné otáčky motora
vyšiel 2 x po 1:30 min s prestávkou 5 min medzi spustením.

1.9.2002

Model má za sebou zalietnutie (úspešný bol až druhý pokus), nejaké tréningové
lety a dokonca už aj súťaž F3J.

ZALIETAVANIE:
Prvé zalietavanie bolo dosť dramatické, lebo krídlo bolo skrútené a nevedel som
ho ešte vyrovnať a túžba hodiť ho do vzduchu bola silnejšia ako nejaké špekulovanie.
Tak sa stalo, že po hodení modelu do vzduchu na plný plyn urobil dve zúrivé kolá
o priemere cca 8m, potom ma v panike napadlo, že keď už ho vôbec neriadim, bolo by dobré
aspoň vypnúť motor a hneď nato sa model zapichol do zeme. Čakal som prinajmenšom
rozbitú prepážku motora a laminát, ale pánbožko ma mal rád a model sa zapichol
rovno do kôpky hnoja, takže pristátie bolo relatívne mäkké - nič sa nestalo. Ale poučenie
bolo dostatočné. Dokonca mixy na vysielači som mal nastavené opačne, tak som
ich musel nanovo prenastavovať.

Druhý zálet nasledoval po vyrovnaní skrútenia krídla nahrievaním poťahovej fólie
a preprogramovaním vysielača na správne hodnoty. Let bol úplne bezproblémový
a priniesol mi očakávané uvoľnenie po zistení, že je všetko v poriadku a že letí tak ako má.







 

J3