 |
Striedavý
motor z CD mechaniky |
Zaujala ma myšlienka použitia AC motora z CD mechaniky počítača pre pohon modelov.
Po preštudovaní článkov na www sieti - hlavne www.rcmania.cz
a v časopisoch RC
Revue 1/2004 a RC Modely 1/2004, som
sa dostal k starej CD mechanike. Pri hľadaní informácií na http://www.horejsi.cz
som okrem iného našiel názorný návod na previnutie statora a kompletáž motora
:
Po vybratí motora z CD mechaniky som zistil, že je to typ s 9
ramenami pre vinutie - presne taký, aký sa uvádza v spomínaných časopisoch.
Rotor s magnetom sa dá oddeliť jednoducho vytiahnutím z klzného ložiska v statore.
Pri tlačnom usporiadaní to nevadí, no pre ťažné usporiadanie pohonu je nutné
zaistiť rotor proti vysunutiu!
V CD mechanike bola aj oska D = 3 mm, po ktorej kĺže hlava so
šošovkou lasera. Osku je vhodné odložiť pre prípad, že bude treba vymeniť pôvodnú
kratšiu osku rotora za dlhšiu - uchytí sa na ňu unášač vrtule. Tak to bolo aj
v mojom prípade a pôvodnú osku som kladívkom opatrne vytĺkol von z rotora. Nasunul
som novú - dlhšiu osku. Klzné ložisko v statore som prevŕtal, aby bolo priechodzie
a dlhšiu osku rotora som prestrčil cez ložisko statora podľa obrázku:
|
Na
osku som navliekol medenú podložku a nasunul tesný plastový krúžok, ktorý
som prilepil kyanoakryl. sekundovým lepidlom. Snáď takéto zaistenie bude
postačujúce. |
Pôvodné vinutie som podľa návodu odstránil prerezaním drôtikov a strhnutím zo
statora. Nové vinutie som navíjal z medeného drôtu priemeru 0,4 mm. Ten som
získal odvinutím z pokazeného transformátora 220 / 9V. Na jedno rameno sa mi
zmestilo 30 závitov. Podľa podkladov je vhodné navinúť okolo 25 - 30 závitov.
Na
3 drôty napájania som navliekol farebné bužírky podľa optimálnej polarity
a stator som pevne zasunul do plastovej rúrky.
Vodiče som prilepil páskou k trubičke, aby sa zo statora neulomili alebo inak
nepoškodili.
 |
Motor
som pripojil k striedavému regulátoru JES 30 a odskúšal som zatiaľ iba
funkčnosť. Motor sa rozbehol a pri pridávaní "plynu" na vysielači
v určitej polohe zastavoval. (Bol som poučený, že regulátor by mal byť
nastaviteľný, aby sa doladil podľa motora.) Po niekoľkých pohyboch páky
plynu sa rozbehol a bolo možné spustiť plné otáčky. Motor sa rýchlo zahrieval,
(čo by sa dalo ovplyvniť dorobením chladiacich otvorov v čele rotora)
lebo použitá vrtuľa mala priemer 25 cm.
|
V
tomto prvom testovaní mi išlo o to zistiť, či je motor funkčný, čo dopadlo dobre.
Parametre som zatiaľ nemeral, pretože som mal len veľkú, nevhodnú vrtuľu a prístrojové
vybavenie. Teraz budem musieť skompletovať vhodné prvky pohonu a potom pomerať
nejaké údaje. Po
nameraní parametrov ich tu zverejním.
Zatiaľ môžem amatérsky konštatovať, že to funguje a motor vyzerá byť dosť dravý.