SPURT
KOVODRUŽSTVO MLADÁ BOLESLAV
- stavebnica športového akrobata
![]() |
K tomuto modelu som prišiel ako slepý k husliam.
Sused, ktorý ma videl pobehovať s modelmi pred domom, mi okrem iných užitočných vecí daroval aj túto stavebnicu "z roku 0". Priznám sa, keď som videl, aký model to je, nebol som moc nadšený. Nikdy sa mi moc nepáčili modely, ktoré sú zamerané len na funkčnosť a nie aj na vzhľad "normálneho" lietadla. Po dozretí prvého názoru mi došlo, že darovanému koňovi sa na zuby nepozerá, tak bolo rozhodnuté - postavím ho. Aspoň mi nebude moc ľúto, ak ho niekedy plesknem o zem. |
![]() |
Toto je obsah stavebnice: Trup je z laminátu starého typu - smradľavý a lepkavý z vnútra. Samozrejme, nedrží na ňom Epoxid, ani Kanagom, pokiaľ nie je vybrúsený z vnútra až na tkaninu. O tom, ako sa brúsi vo vnútri trupu, radšej ani nepíšem... |
|
Prvá vec, ktorú som sa rozhodol upraviť, bolo rozpätie.
Originál mal 1000 mm. Túžil som urobiť trochu väčšie rozpätie, aby to
lepšie nosilo a aby bol model trochu pomalší. Začal som robiť baldachýn
široký 200 mm, na ktorý sa budú nasúvať krídla. Tým som zväčšil rozpätie
na 1200 mm a pri prevozoch príde vhod rozkladanie krídla.
|
||
![]() |
Stredový baldachýn som zlepil z niekoľkých kusov balzy
hr. 9 mm, spojil tvrdými nosníkmi 5x5 mm, stojinou z balzy 2 mm. Na
nasúvanie krídel slúžia dve hliníkové tyčky s priemerom 6 mm.
V krídle som pájkovačkou vypálil otvory pre nalepenie balzových blokov s otvormi, do ktorých sa tyčky nasunú. Kratšie - zadné tyčky sa budú zasúvať do púzdra z epoxidovej trubičky nakrútenej z tkaniny. |
|
![]() |
Balzové hranolčeky som prilepil Purexom.
Na boky balzových hranolčekov som prilepil kovové podložky z oboch strán, aby sa balza pri nasúvaní tyčiek nepoškodila. |
|
![]() Balzový poťah 1 mm som lepil lepidlom PONAL. |
Bowdeny na tiahla krídelok som zapustil do drážok, ktoré
som vypálil pájkovačkou do hĺbky asi 5 mm.
![]() ![]() ![]() ![]() Natreté poťahy som naložil na krídla zo spodu aj z vrchu, naložil na seba ako hamburger a zaťažil plným hrncom vody. Pekný obložený chlebíček... |
|
![]() |
Krídelká som odrezal skalpelom a tak isto nábežné hrany.
Na vyznačené miesta som pájkovačkou vypálil dutiny všade tam, kde bude
záves krídeliek - v krídle aj v samotnom krídelku.
![]() ![]() Do dutín som vlepil balzové bloky s drážkami pre pánty. |
|
![]() |
Po prebrúsení balzového poťahu som potiahol
krídla ešte bielym papierom. Na takýto poťah som nastriekal jemnú vrstvu podkladového striekacieho tmelu. |
![]() |
![]() |
Predné prepážky som lepil Epoxidom, dúfam,
že budú držať dostatočne. |
|
![]() ![]() |
Smerovku som sarozhodol urobiť úplne inú, ako bola v priloženom pláne. Veľkosť plochy som sa snažil zachovať, ale tvar som si upravil na môj vkus. Plastové pánty vlepím do vypilovaných drážok | |
Chvostové plochy som robil z balzy 2mm, zlepenej do
hrúbky 4 mm. Epoxidom som ich zlepil do pravého uhla a zospodu poistil
dvoma skrutkami. Do trupu som vyrezal a vybrúsil zárez a nalepil som
balzové trojuholníkové lišty. Na tieto lišty prilepím celok chvostových
plôch.
![]() ![]() |
||
Podvozok v stavebnici nebol, ale vzhľadom na zmeny v hmotnosti do plusu som ho radšej urobil. Je z oceľového drôtu priemeru 3 mm, vystužený hliníkovým drôtom 2 mm. Celok je naskrutkovaný do bloku borovicového dreva v trupe. Na koniec trupu som naskrutkoval ostruhu, aby sa nepoškodili páky výškovky. |
![]() |
|
![]() ![]() ![]() Motor je stará MVVS 2,5 ccm. Rozpätie 1200 mm, hmotnosť 1500g, plošné zaťaženie 59g/dm2. NO NAZDAR! Po zalietaní popíšem, čo sa dialo ďalej. |
||
17.5.2005 |