LLULL
- RC ultralight z polystyrénu
Dlhšiu dobu som mal chuť postaviť niečo, v čom využijem
pohon z Minitornáda- MIG280 s príslušenstvom. Po zhliadnutí www stránok pána
Radka Skočdopole (http://www.volny.cz/skocdopoler/) som neváhal a začal pracovať.
![]() |
PARAMETRE MODELU
Rozpätie:
Dľžka: Letová hmotnosť: Plocha krídla: Plošné zaťaženie: Motor: Prevodovka: Vrtuľa : Batér. pack: Ovládané prvky: Regulátor: Servá: Prijímač: |
1000 mm |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Stavbu som začal rozrezaním škatule z "nejakého EPP".
K tomuto materiálu musím uviesť, že má fantastické vlastnosti.
V prvom rade je veľmi ľahký, perfektne ohýbateľný bez toho, aby sa nalomil, alebo nejako poškodil. Po uvoľnení sa vráti do pôvodného stavu bez zníženia pevnosti. Nedá sa porovnať s klasickým polystyrénom. Vôbec sa z neho nedajú odlupovať guličky, ako z iných penových polystyrénov. |
![]() ![]() |
Pri skladaní tvaru trupu som využil zaoblené rohy škatule.
Lepil som PUREXom.
|
![]() ![]() |
Na hornú hranu trupu som nalepil vodorovnú výstuhu trupu
z plastu - HPS hr. 1mm s otvormi pre prístup do vnútra trupu. Zadný zaoblený
tvar chrbta som jednoducho vypálil kúskom drôtu. Ten som nahrial nad plameňom.
Pomocou tvarovaného drôtu som vypálil aj drážku pre uloženie bat. packu.
|
![]() ![]() |
Stavbu krídla som začal tým, že z POTPRONu hr. 3mm som vyrezal spodnú
plochu krídla. |
![]() ![]() |
Po nalepení hornej plochy som narezal v strede krídla
z hora štrbinu a zlepil som krídlo ohnuté do mierneho vzopätia. V strede
som nalepil "V" spojku z balzy hr.10 mm. Nalepil som balzovú
nábežku a po vybrúsení prelepil reklamnou fóliou. Klapky som vybrúsil
z balzy.
|
![]() ![]() |
Klapky som prilepil pásmi fólie namiesto pántov. Servo
je vložené do dutiny, v ktorej som vylepil boky, aby sa servo malo o čo
oprieť.
|
![]() ![]() |
Krídlo sa v prednej časti prichytí gumou ( na fotke je
zatiaľ provizórna gumička ) o kolík a uhlíkovú trubku. V zadnej časti
sa priskrutkuje plastovou skrutkou M4.
|
![]() ![]() |
Z "EPP" som vystrúhal niečo podobné pilotovi
a z POTPRONu som zlepil kabínku. "Sklo" som nalepil na hrany
sekundovým lepidlom - je z fólie (PVC?), ktorá sa používa v kancelárii
pri viazaní dokumentov. Kabína sa dá vyberať z trupu, asi tadiaľ budem
vkladať batérie.
|
![]() ![]() |
Motor som umiestnil na lože, ktoré som zlepil epoxidom z cuprexitovej doštičky s dvomi balzovými klinmi. Celok som prilepil ku kúsku uhlíkovej rúrky D 8. Motor na rúrke sa ako celok priskrutkuje na zadnú prepážku v trupe. |
![]() ![]() |
Podvozok je ohnutý z hliníkového zváracieho drôtu |
![]() ![]() |
Chvostové plochy som vyrezal z POTPRONu hr. 3mm. Na uhlíkovú rúrku priemeru 8mm som nalepil balzovú plošku, na ktorú som prilepil celok chvost. plôch. Aby plochy držali tvar a nevlnili sa, nalepil som na hrany balzové lišty 4 x 3 mm. |
![]() ![]() |
Tu je už plne osadený model, bohužiaľ zatiaľ stále bez podvozkových kolies, ktoré ešte nemali v predajni. |
6.4.2003
DOKONČENIE
Model som dokončil. Pracoval som na ňom približne 50 hodín - po večeroch
a cez víkendy. Spolu asi 3 týždne. Práca s EPP bola veľmi príjemná - žiadne
piliny, laky,
smrad. Ak bolo treba niečo doplniť, stačilo skalpelom vyrezať a prilepiť.
Ak bolo treba
nejaký tvar, stačilo ohnúť drôt, nahriať a rezať bez pilín.
4.5.2003
ZALIETANIE
Konečne prišiel deň zalietania.
Počasie bolo slnečné a ani nefúkalo. Ale len dovtedy, kým som na kopci poskladal
model
na štart. Samozrejme začalo podúvať a o chvíľu už celkom solídne striedavo
fúkalo.
Vo chvíli, keď sa vietor zmiernil, som s malou dušičkou hodil model s plnými
otáčkami motora
do vzduchu. Po prvých sekundách letu som cítil, že je to v poriadku - letí
to.
Ale potom som sa snažil riadiť smer a dostať model trochu do výšky, no letel
som stále asi 10 -15m
nad zemou. Bál som sa viac pritiahnúť, aby som nestratil rýchlosť, tak som
letel veľkými oblúkmi
a s otáznikom, či je pohon dostatočný. Jediné, čo som urobil bolo jemné dotrimovanie
výškovky - pritiahnutie.
Všetka neistota pramenila z toho, že som ešte nelietal s modelom ovládaným
len krídelkami
a výškovkou.
Po pristátí a pri druhom lete sa však všetky pochybnosti rozplynuli. Oťukal
som si, čo to potrebuje
a zrazu to začalo lietať tak ako som chcel. Výškovku som začal používať oveľa
smelšie, zistil som,
že pohon ťahá úplne spoľahlivo a netreba sa vôbec obávať straty rýchlosti.
Tvrdo ťahá model hore.
V zatáčkach výškovka pomáha urobiť oblúk "na mieste". Pri priamom
lete sa môžu pustiť kniple
- model letí stabilne, bez snahy padať na niektorú stranu.
Po vystúpaní do výšky som vypol motor a model v pohode plachtil. Samozrejme
vetroň to nebol,
ale plachtil úplne spoľahlivo, dokonca pri využití vetra stúpal. Vietor fúkal
už dosť silno, no už som
sa nebál hodiťLLULL aj do vetra. Nemal žiaden problém, v motorovom lete proti
vetru model strmo stúpal.
Doba letov sa pohybovala okolo 15 minút v rôznych motorových režimoch.
Ďaľšie lety boli pre radosť - skúšal som rôzne spôsoby zátačiek, vodorovné
osmičky, plachtenie
bez motora - bez problémov, nádhera.
Musím skonštatovať: je to model pre radosť, poslušne plní povely, spoľahlivo
ťahá, letí kľudne sám.
Nízke prelety sú krásne, už sa teším, keď budem štartovať a pristávať na dráhe
s podvozkom.
8.5.2003
O LIETANÍ - VÝKRUT A PREMET
Dnes som lietal v horskom prostredí v pomerne silnom a turbulentnom vetre.
So 7-článkom bol model ľahší a musel som byť neustále v strehu, aby ho vietor
nesfúkol tam, kam nechcem. Ale po nasadení 8-článku sa prejavila celkom dobrá
stabilita s vyšším výkonom. No a keďže som bol zvedavý, vyskúšal som výkrut
s presvedčením, že to bude všetko možné, len nie výkrut. Na moje prekvapenie
dokáže model zaletieť pekný výkrut bez sudovitosti. Je to zrejme tým, že je
ovládaný krídelkami. Niekoľko krát som ho zopakoval a bol som príjemne prekvapený.
Potom prišiel na rad premet. S obavami o celkovú pevnosť modelu som ho mierne
natlačil proti vetru a pritahol. Bol to premet, ale zďaleka nie pekný kruhový.
Protivietor modelu tiež pomohol. Bol som rád, že model ostal aj po tomto prvku
celý a bezchybný.
Pristátia sú celkom zaujímavé, lebo model dosadne na jeden bod a nepokračuje
v jazde po zemi.
Na rade bude vyskúšanie letu na chrbte?!?!? a štarty s pristátiami na dráhe
s podvozkom.
10.5.2003
O LIETANÍ - LET NA CHRBTE
Dnes bolo v podvečer pekné počasie s miernym vetríkom, tak som šiel vyskúšať,
čo to ešte dokáže. Rozlietal som sa na 7-článku, vyskúšal som zase zopár výkrutov
a premetov - neboli ukážkové, ale na takýto model celkom pekné. Samozrejme
moje ruky sa tiež pričinili o nie celkom dokonalé figúry.
Po založení 8-článku som sa rozhodol vyskúšať let na chrbte. Rozbehol som
LLULL oproti vetru a pre istotu trochu potlačil pre väčšiu rýchlosť. Prevrátil
som ho na chrbát a čakal som, čo sa bude diať. Nedialo sa nič. Model kľudne
a stabilne letel ďalej a dal sa ochotne ovládať.
Urobil som niekoľko okruhov a pri "potlačení" na chrbte model ešte
prejavoval snahu stúpať.
Trochu som sa obával pevnosti krídel a chvostových plôch, ale moje obavy boli
zbytočné.
Pri nízkych preletoch som "kosil trávu" podvozkovými nohami, na
ktorých ešte stále nemám koliečka. Keď tam budú, napíšem o vzletoch a pristátiach
na dráhe.
24.5.2003
ŠTARTY A PRISTÁTIA NA DRÁHE
Pretože som nezohnal ľahké koliečka priemerov, aké som chcel, nahodil som
väčšie, ktoré mi ostali z Minitornáda. Na vzlietnutie z dráhy potrebuje model
asi 4 - 5 m. Tak isto pri pristátí potrebuje asi 5 m.
Zaujímavo vyzerá približujúci sa model spredu, keď je bočný vietor. Vietor
odtláča plochu smerovky, takže model sa blíži na pristátie vo vodorovnej polohe,
ale pootočený šikmo k osi dráhy.